Kosses.nl

2017 Frankrijk

Op maandag 4-9-2017 vertrekken voor een nazomers reisje door Zuid Frankrijk, met als afsluiting nog een kort verblijf in de Elzas om nog wat wijntjes te proeven en mee te nemen naar huis om de winter door te komen. Ons eerste doel is een camping in de buurt van Sarlat-la-Canéda. Middelpunt van de ganzen- en eendenfokkerij. Daar hopen we wat culinaire hoogstandjes te vinden.
Daarna steken we door naar de Provence om langzaam weer naar boven te trekken.
We laten ons maar een beetje door het weer leiden.

03-09-2017

Als opmaat voor onze tocht door Frankrijk is het leuk met alle kinderen en kleinkinderen een weekend door te brengen. Dit hebben we gedaan in Epen Limburg ter ere van mijn 70e verjaardag en ons 45 jarig huwelijk. Lekker aan tafel, wat genieten van de zon, zo nu en dan een hapje en een drankje. Leuk.

Dat is alvast geslaagd. Vandaag is een ieder weer zijns weegs gegaan en hebben de oudjes wat uitgerust in de zon voor de caravan.
De boel alvast weer een beetje ingepakt en de luifel opgerold. Morgen vertrekken we dan richting het zuiden.

04-09-2017

Vandaag is de reis echt begonnen. We hebben een korte rit gemaakt (170 km) deels over binnenwegen door de Belgische Ardennen. Dat had een speciale missie.
Ik ben nogal gek van zak- en scheermessen. In Joubiéval zit een bedrijf, die unieke slijpstenen maakt Ardennes Coticules  alleen gedolven in deze plaats.

Ze halen zelf de stenen uit een groeve, waar materiaal met een heel hoog speciaal kristal gehalte zit ingesloten, waardoor deze stenen uitermate geschikt zijn voor zeer delicaat slijpwerk.
Welnu ter ere van de feestdag 4-9 en deze bijzondere waar ik 70 werd, mezelf op zo'n eigenlijk wel dure steen getrakteerd. Na een uitgebreide toelichting in het Frans een mooie steen geselecteerd.

Daarna ging de reis verder.
We staan nu in Neufchateau en verwachten morgen bij Auxere te komen.

05-09-2017

We zitten inmiddels ruimschoots onder Parijs in Auxerre op de camping Municipale. Een vlotte rit van ongeveer 350 km bracht ons van Neufchateau in de Belgische Ardennen naar Auxerre. Een echte reisdag. Om een uur of 2 op de camping, installeren, pizza eten in het centrum. Overigens een leuke oude stad.

Lekker luieren en lezen bij 26° voor de caravan. Vanavond op tijd naar bed en morgen op tijd verder naar een camping in Budelière. Daar moet ik even naar een zeepmanufactuur van Le Père Lucièn. Een van de betere producenten van scheerzepen. Kom er pal voor de deur langs, dus een goede reden om hier eens rond te neuzen en misschien wat in te slaan.

06-09-2017

Deze dag een stukje verder op weg naar Sarlat la Canéda. Een reisdag met weinig hoogtepunten. Mooi binnendoor gereden. We zouden aan het eind van de rit een bezoek brengen aan een winkel en manufactuur van scheerzeep, Le Père Lucien. Had dit thuis goed uitgezocht en vastgelegd in mijn navigatie. Dat werd zoeken in een klein plaatsje Argenty. Welnu deceptie van de bovenste plank. Heb het gevonden er om heen gelopen, de buurvrouw gesproken, verpakkingen met chemicaliën in een hokje gezien maar verder noppes. Blijkt in het heel klein plaatsje een heel klein huisje te staan, waar duidelijk zeep wordt gemaakt maar verder niets, wat op verkoop en enige netheid is gericht.

De buurvrouw wist te vertellen, dat de zeepzieder er onregelmatig is. Als zijn auto er niet staat is hij er niet, nou die stond er niet. Heb dus niets kunnen meenemen! Gelukkig heb ik er niet erg voor om hoeven rijden.

Bijgaande foto's tonen de werkelijkheid vandaag. Vervolgens zou er in de volgende plaats Budelière een paar kilometer verderop een camping Municipal zijn. Nou op de plek in mijn Garmin stonden inderdaad wat stroomkasten op een grasveld, maar verder was er niets meer, dat op een beetje bruikbare camping lijkt. Gelukkig kwamen we een 15 km verderop in Chambon-sur-Voueize wel op een mooie CM terecht. Hier betaal ik de respectabele overnachtingsprijs van €7,98 incl. stroom en toeristenbelasting. Dat dan weer wel. Morgen door naar Sarlat en daar een paar dagen genieten van mooie natuur, maar daarover later meer.

07-9-2017

Reisdag, de laatste 250 km naar Sarlat 3/4 secundair. De temperatuur is aimabel, maar mag nog wel een paar graadjes warmer. Zitten nu 20.15 uur nog wel buiten, maar wordt koel genoeg. We hebben de boel een beetje woonbaar opgezet, want we blijven hier een paar dagen.

Mooi uitzicht op het zwembad,

en mooie buren.

Uschi had onderweg bij Leclerq paella meegenomen. Dus even in de wok, glaasje Australische Chardonnay erbij,

weer tevreden uitbuiken voor de caravan. Borreltje en bedtijd.
Morgen uitslapen en de buurt wat bekijken. Tevens onze eerste markt bezoeken.

08-09-2017

Na 4 reisdagen vanmorgen lekker uitgeslapen, ontbeten met echte artisanale Franse croissants en na de koffie op naar Village de la Roque-Gageac,

een mooi toeristisch plaatsje aan de Dordogne.

Hier was een marktje met regionale producten waar we wat kaas, worst en notentaart kochten.
Vervolgens naar Sarlat ook zo'n toeristenplaats bij uitstek, waar we heerlijk koffie hebben gedronken op het centrale plein.
Vandaag geen warm eten, maar lekker knabbelen met de gekochte lekkernijen en een flesje rode wijn.

Het Francofiele gevoel moet toch gestimuleerd worden.

09-09-2017

Reisden we speciaal naar Sarlat voor de markt, waar heerlijke ganzen en eenden producten te koop zijn, regent het uitbundig vandaag. Tja toch maar kijken. Tegen tijd, dat wij arriveerden waren de kooplui al bezig hun spullen te redderen, zodat de boel niet te nat werd.
Snel wat zeepjes (roos, vertiver en bois de santal) ingeslagen en op zoek naar en poelier. Die zijn hier voldoende. Eendenborst voor op de BBQ, Rillette d'Oie voor op brood, gedroogde ganzenborst gevuld met foie gras ingeslagen en terug naar de caravan via de Carrefour voor de rest van de boodschappen.
Wat aftershave en aftershave balsem, die niet te koop is in Nederland meegenomen.

Weer aardige verzameling spullen.
Terug op de camping werd het zowaar droog en konden we toch buiten eten. Dus de BBQ in de fik. Uschi had onderweg ergens choucroute avec lardons et saucison opgescharreld.

Wat aardappeltjes op de gril, de eendenborst er op, het spek en de worst (die al gaar waren) kort mee grillen.

Wijntje erbij, was weer niet echt behelpen op de camping.

10-9-2107

Gezien de weerontwikkelingen gaan we morgen verkassen. Het lijkt erop, dat alleen rond Marseille  nog sprake is van zomerse omstandigheden. Derhalve vertrekken we morgen die kant op. Eerste een stop in de buurt van Millau in de Gorges du Tarn. Als het daar meevalt, dan blijven we een paar dagen en anders zijn we vlot in Taragon in de buurt van Arles. Daar schijnt de zon met temperaturen tussen de 21° en 25°. Zo veel mogelijk van genieten lijkt ons.

Vandaag rustig aan gedaan, bezoekje aan St. Cyprien en verder simpel koken bij de caravan (gevuld roereitje).
De boel opgeruimd, zodat we morgen zo op pad kunnen.

11-09-2017

Schiet wel lekker op zo. Overal is het tot nu toe te fris en te nat. Onderweg een plat de jour genuttigd. Lekker lamsfricassé en voor Uschi een champignonommelet. Kaas voor mij en voor Uschi een toetje en koffie na.

Zijn vandaag aangekomen op de camping le Peuplier in de buurt van Millau in de Gorges du Tarn.

We zouden hier een paar dagen blijven. De Tarn is een mooie rivier om aan te vertoeven.

Echter ook hier zijn we niet verzekerd van mooie temperaturen en droog weer. Dus besloten om morgen maar gewoon op de route door te gaan naar de buurt van Arles. Dat komt goed uit, want in Arles is op woensdag en zaterdag de grootste markt in de Provence. Daar zijn we dan dus precies op tijd.
De temperatuur ligt daar tussen de 21° en 25° en het lijkt er op dat we daar tot eind van de week goed weer hebben. Op zich genieten we wel, maar zitten we te veel in de auto. Dat is na morgen hopelijk voorlopig afgelopen.