Kosses.nl

2016 Polen

Medio september gaan we op reis naar het noordelijke deel van Polen. De exacte reisroute ligt nog niet vast, maar het voornemen is om vanaf de lijn Poznan Warschau tot aan de Oostzee het gebied te bezoeken. Op dit moment nog in de oriëntatie fase, maar zeker gaan we Poznan, Warschau, Pommeren en Mazuren bezoeken.

Polen wordt ook wel het ′Land van de 1000 Meren′ genoemd. Denkend aan Polen verwachten mensen dit vaak niet. In grote lijnen kun je een onderscheid maken tussen het Oostelijk merengebied (Mazuren) en het Westelijk merengebied (Pommeren).
Mazuren merengebied
Het grootste merengebied bevindt zich in Mazurië in het Noordoosten van Polen. Deze regio alleen al telt meer dan 1000 meren (inclusief de twee grootste meren van Polen: ′Sniardwy′ en ′Mamry′) die onderling allemaal met elkaar verbonden zijn.

10-9-2016

Vanmorgen zijn we vertrokken voor onze reis door het noordelijk deel van Polen. Snelle rit via de autobahn #2 van ongeveer 390 km bracht ons naar Süplingen, een klein plaatsje halverwege Helmsted en Maagdenburg. Hier is een kleine natuurcamping en blijven we er het weekend over. Even zien dat we in de reismodus komen, na een aantal enerverende dagen, vanwege het overlijden van mijn vader. Maandag gaan we dan verder naar Stettin.

11-9-2016

Vandaag wat in de buurt rondgekeken en kwamen we langs een boeren oldtimer treffen in de buurt van Satuelle met oude tractoren,

waarvan een aantal uit de DDR tijd.

Onverwoestbaar gietijzer en prachtig gerestaureerd. Er werden ploegwedstrijden me gehouden, onder het genot van bier en Duitse volksmuziek.

motorfietsen (Simson en Ifra),

Best gezellig. Vervolgens me op één van mijn favoriete hobby's gestort: Gut-bürgerlich essen.
Vlak voor de camping zit een leuk restaurant, waar voor weinig veel en lekker Duits eten wordt geserveerd. Steack mit Pfifferlingen, Bratkartoffeln und eine kleine Salatteller, dazu ein gutes Bier für mich. Mijn vrouw ging voor de Wildschweinbraten mit frischen Champignons und Kroketten, dazu sauere Weisweinschorle. Zo de calorieën voor vandaag, morgen en overmorgen zijn wel weer binnen. Dan moet we nog de grens over naar Polen, dat belooft wat.

12-9-2016

Vandaag geheel secundair van Süplingen naar Stettin gereden. Ongeveer 340 km. Dan kan je toch nog goed zien, dat in het oude Oost Duitsland niet alles op orde is. Nog veel oude gebouwen. Ook weggetjes door dorpjes, waar de kinderkopjes door het oude asfalt komen, of er alleen maar kinderkopjes zijn. Dan word ik toch wat minder blij met mijn wat stuggere 4x4. Maar goed de nieren zitten nog op hun plek en het Poolse bier smaakte prima bij aankomst op de camping. Door wat omleidingen had de rit nogal wat voeten in aarde, maar uiteindelijk waren we eind van de middag over.

Staan op een camping (Marina)

bij een jachthaven aan een baai in de Oostzee.
Het is hier heet en al langere tijd kurkdroog. Staan in Nederland de gewassen nog op het land, hier is alles geoogst of verdord. Weinig meer te vertellen over deze dag. Morgen de stad verkennen.

13-9-2016

Net als in Nederland, is het hier te heet om iets te doen. Zijn even de stad in geweest, maar gezien de temperatuur een bliksembezoek en snel naar een winkel om wat te eten te scoren. Gerookte vis en zuur, wat bier en lekkere hapjes. Licht dus. Stettin is voor mij de moeite niet. Wat oude gebouwen, die mooi zijn gerestaureerd, nadat in de 2e wereldoorlog alles was plat gegooid. Hier en daar nog wat mooie gevels. Verder vierkante Oostblok kazernes. Het was zelfs te heet om op zoek te gaan naar een fotogeniek plekje,

dus nu maar mijn sigaar, die ik vanmiddag heerlijk in de schaduw heb opgestookt, met dank aan een goede vriend, die deze Nicaraguaan meebracht voor mij van een verre reis in Zuid Amerika. Morgen een klein stukje verder naar het Drawieński Park Narodowy.

14-9-2016

Er zijn schrille contrasten in dit land. Was het rond Stettin nog aardig ontwikkeld en welvarend, zitten we nu wat meer in de binnenlanden in Drawko. Prachtige authentieke natuur.

Zijn vanmiddag wat rond getoerd en hebben een klein stukje natuurpark bekeken. Wat de mensenhand hier heeft neergezet, is ronduit armoedig en slecht onderhouden. Eten en drinken is volop te koop en kost ook weinig, maar verder voldoet het aan mijn verwachting, back tot the 60th. Wat dan wel weer een voordeel is, is dat je voor een habbekrats kan eten hier. Vanmiddag eend gegeten. 2 eendepoten, aardappels een gemengde koolsalade, 3x 1/2 liter bier voor net aan €20 voor ons twee omgerekend. Dat maakt koken tot overbodig iets. Kamperen kost ook al weinig, de camping bij Stettin kostte €19 per nacht, wat weinig is voor wat ze te bieden hadden en de diesel €1. Nu staan we op een oude camping met allemaal huisjes en een paar caravan plaatsen. Het sanitair is zo zo, maar we kunnen ons goed redden in de caravan. Als ik de prijslijst goed heb begrepen, kost dat echter ook allemaal nauwelijks iets. Zien we wel bij het afrekenen. De Polen komen wat nors over, maar als je wat van ze wil, valt dat erg mee en zijn ze best aardig en toegankelijk. Nu zitten we mooi bij ondergaande zon over een meertje uit te kijken en genieten van het gekwaak, maar verdere rust.

15-9-2016

Nadat we gistermiddag wat rond hadden gekeken in het natuurpark, hadden we dat wel gezien, kleinschalig en om er echt van te genieten, moet je wel met een kano op pad. Dus besloten om door te reizen naar Kołobrzeg. Toen we wilden afrekenen met de camping, was er niemand aanwezig. Geen mens te bekennen. Tja dan toch niet. Dus een goedkoop nachtje en de prijs was al zo laag, of schoon de voorzieningen ook wel erg primitief waren..
Kolobrzeg is een stad in het Poolse woiwodschap West-Pommeren, gelegen in de powiat Kołobrzeski. De stad ligt aan de Oostzee bij de monding van de Parsęta. Kołobrzeg heeft een marinehaven en is van belang als badplaats. Daar we rond het middaguur aankwamen, de caravan weggezet en ons eerst geconcentreerd op de inwendige mens. Wat doe je dan in een havenplaats? Juist vis eten. Terwijl ik hier zo rondreed kreeg ik een déja vu. Ik was hier al eens eerder. Jawel met een Harley treffen, georganiseerd door een Poolse Harley Chapter. Mijn vrouw vroeg zich al af, waarom ik zo goed de weg wist, maar verwondert zich daar eigenlijk ook niet meer echt over, als we ergens in Europa onderweg zijn. Tja je komt nog wel eens ergens met zo'n motor. Om de inwendige mens te plezieren vond ik een visrestaurant.

Uschi ging voor zalm met spinazie en aardappelpannenkoekjes en ik was ronduit tevreden met hecht met spinazie en gebakken aardappeltjes. Voelt net weer als vakantie en daarbij zijn we alleen maar op reis.

16-9-2016

Vandaag echt de toerist uitgehangen. Uitslapen, plaats bekeken,

mooi gerestaureerd overigens, winkelen, terrasje gepikt,eten bij een grill-bar op het strand.

Vandaag maar weer een visdag, immers nog steeds aan de Baltische kust, dus gebakken heilbot met frisse koolsla en aardappelpannenkoekjes. Vervolgens waren we wel weer moe genoeg en hebben we de rest van de dag voor de caravan in de zon liggen luieren.
Tegen de avond koelt het hier vlot af en zitten we inmiddels in de caravan en maak ik eerst maar mijn dagelijkse verslag in orde, dan nog een stukje lezen en oogjes toe.

17-9-2016

Deze reis is niet mijn eerste kennismaking met Polen, maar doordat ik nu alleen met mijn ega op stap ben en het geen motorevenement is, kom ik toch wat op een andere manier met mensen in contact. Hebben Polen bij ons het aureool, dat ze best willen aanpakken, lijkt het hier er op, dat het allemaal wat langzaam en ongeïnteresseerd gaat. Jonge mensen, die iets moeten verkopen aan toeristen op daarvoor toplocatie, maar doen alsof ze je niet verstaan en niet spontaan op je afkomen. Obers op terrassen, die niet vooruit te branden zijn. Niet dat ze je niet willen helpen, maar in hun eigen tempo. Mensen, die niet aan de kant gaan, of zo voor je neus blijven staan. Ja daar moet ik nog wel even aan wennen. Het is niet zo, dat ze onaardig zijn, in tegendeel, maar een beetje meer moeite, zou het nog leuker maken.
Deze dag hebben we besteed aan nog een bezoek aan de havenbuurt van Kolbrzeg. Barnsteenwinkeltjes (is mijn vrouw verzot op), souvenirwinkeltjes, terrasjes. Ja gezellige buurt. Helaas ook veel onbenullige kitsch.

Zelfs de schepen waar je de Oostzee mee op kan, zijn abominabel kitschich nagemaakte Vikingschepen.

De oude vuurtoren functioneert niet meer, maar is nu in gebruik als museum.

18-9-2016

De dag is opgegaan aan een rit van Kolobrzeg naar Sopot bij de Gdansk. Het begon met een grote domper. Op weg naar de toiletten is mijn vrouw onderuit gegaan en behoorlijk gehavend. Eens zien hoe dat zich ontwikkeld heeft morgen. Ze ligt inmiddels in haar slaapzak en hopelijk kan ze morgen de wonden wat likken en weer genieten van de dag. Deze was in elk geval geen pretje met de hobbels en bobbels in de Poolse wegen. Tja ze wordt er niet jonger op en had toch nog wat klachten van een eerder ongeluk, waardoor dit extra hard aankomt. De volgende tegenvaller was bij aankomst op de camping. Deze zou tot 30-10 open zijn, maar de dame achter de balie meldde, dat ze woensdag sluiten. Op mijn vraag wat dan de waarde is van de camping gids van het Pools verkeersbureau, kreeg ik tot antwoord, dat ik ook op internet had kunnen kijken. Tja het dametje, 25 schat ik, heeft niet helemaal door hoe de werkelijke wereld in elkaar zit. Goed zojuist hun website dan maar even bekeken en ja hoor, daar staat dat ze tot 30-9 open zijn. Dus morgen maar eens even vragen aan de receptie, wat dat dan waard is en terug in Nederland een mail naar het Pools verkeersbureau. Dit is geen goede reclame. We hadden het plan hier wat langer te blijven en van hieruit wat dagtochten te ondernemen naar Hel, het achterland van Kasubie in, Gdansk bekijken enz. Nou ja we hebben in elk geval maandag en dinsdag dan en aan de andere kant van Gdansk is ook een camping, die nog open zou moeten zijn tot eind oktober.
Om alle tegenslagen het hoofd te bieden, zijn we maar gaan Chinezen.

Zit er een schuin tegenover de camping. Dat was dan wel weer een meevaller.