Kosses.nl

2019 Frankrijk

Het plan is getrokken.

Dit voorjaar gaan we de maanden mei en juni weer Zuid Frankrijk doorbrengen.
Mogelijk met een uitstapje naar de Rioja, maar dat  laten we een beetje van het weer afhangen.
Voorlopig is het eerste doel Marseille. We hebben geen haast en zullen eerst een beetje in de Provence rondkijken.
Dinsdag 30-4-2019 gaan we en route.

30-4-2019

De eerste dag zit er ongeveer op. Na een zeer voorspoedige reis door de Eifel naar Luxemburg zijn we in Alzingen even ten zuiden van de stad Luxemburg aangeland.

Waren mooi op tijd op de camping, dus snel even naar de Delhaize voor wat inkopen en de tank weer vullen voor de rit van morgen.
Tanken wordt hier bijna lollig, want een liter diesel kost hier 1.11, terwijl in NL ik gisteren nog 1.36 aftikte. Vervolgens hebben we heerlijk in de zon buiten kunnen zitten. Staan op een leuke kleine camping met schoon en mooi sanitair, prima wifi en leuke ontvangst.

Vanavond niet te laat tussen de lappen en dan morgen verder richting Dijon. Daar begint ongeveer het mooie weer en lijkt de 14 daagse verwachting een stijgende lijn te laten zien. Deze mooie dag pakken ze ons in elk geval niet meer af.

1-5-2019

1 mei is een ideale dag om meters te maken in Frankrijk. Geen beroepsvervoer, alles gesloten, behalve tankstations en restaurants. We zijn dan ook mooi binnendoor vanuit Luxemburg naar Dole in de Jura gereden.

Onderweg een niet koolhydraat arm onverantwoord menuutje verwerkt, dat wel smullen was. Morgen maar weer gezond. Boodschappen doen en zelf eten bereiden.
Hebben weer een mieters plekje op een leuke camping.

Een beetje Frans rommelig, maar prima sanitair.
Dole is zo'n stad waar we altijd aan voorbij reden. Nu gaan we er maar eens een dag rondkijken.
Vanaf nu gaan we dan ook maar van de reis- in de vakantiemodus. Rustig aan, niet te veel kilometers en genieten, wat aardig lukt zo in de zon bij de caravan.

2-5-2019

Na een goede nachtrust en een rustig ontbijt lekker in de vakantie modus, zijn we de stad in gegaan om het e.e.a. te bekijken. Helaas speelt het weer niet echt mee, fris en wat nat. Gelukkig klaarde het in de loop van de dag wat op.
Eerst zijn we naar de markthal geweest om wat vlees (aiguillette de canard) in te kopen, waarna we hebben wat rond gekeken in de stad.

Dole is een mooie majestueuze provinciestad, maar zo zijn er veel en dus niet echt bijzonder.

Een beetje kolossaal echt Noord Frans.

Louis Pasteur is in dit straatje geboren, dat houden ze in herinnering met een museum.

Bij de Intermarché nog wat aanvullende boodschappen gedaan, voor we weer terug gingen naar de camping, want het was geen terras weer.

Vandaag een verantwoorde maaltijd, want gisteren hadden we wat tegen de koolhydraat arme regels gezondigd.
Een salade van Roma salade, komkommer, courgette, radijsjes, tomaat, sjalot en een 60 gr linzen (pp goed voor 6.6 gr KH en 1.3 gr vezels). Dressing van een el balsamico azijn, wat pompoenpit olie, een tl worcestersaus, 2 el olijfolie, wat peper en zout. Pompoenpitjes en wat soumac over de salade. Daarbij aiguillette de canard. Dat is een stukje eend, dat tussen de borst en het carcas zit en zeer mals is. Dit gekruid met mijn cajun kruidenmix en na 2 uurtjes marineren gebakken in  ghee. Voortreffelijk.

4-5-2019

Gisteren zijn we van Dole naar de voet van de Franse Alpen getrokken.

We staan zuidelijk van Grenoble in Vizille. Dit is een kleine provincieplaats. Van hieruit gaan we morgen verder naar het zuiden via de route Napoleon naar Manosque, de hoofdstad van de Provence.
Vandaag echter eerst maar weer een dagje het plaatsje bekijken, wat fourageren en een verantwoorde maaltijd bedenken, want gisteren was het eten onderweg wat minder passend binnen ons huidig palet. Menu de jour met als entree salade, hoofdgerecht gestoofde vis met wat rijst, afsluitend kaas, vervolgens een stukje kastanjetaart en koffie. Niet helemaal koolhydraat arm verantwoord.
De zon schijnt en lacht de dag ons toe. Na een bezoek aan de Intermarché om wat in te slaan voor de warme hap en het eten voor morgen onderweg, hebben we een leuke rondrit gemaakt door de bergen.

Het is hier een wintersportgebied bij uitstek, maar dat maakt ook meteen, dat er nu eigenlijk niets valt te beleven. Alles zit dicht onderweg in de bergen.

Je moet het hebben van de fantastische vergezichten en natuur.

Het menu bestond vandaag uit Escalope de Veau ( alleen de naam al in het Frans doet je watertanden!) gekruid met de Old Bay kruidenmix gebakken in ghee.

Verder in ghee gewokte Haricots Verts, groene asperges, wat wortel, courgette, ui, knoflook en gember. De boontjes en asperges vooraf even wat beetgaar gestoomd, de rest van de groente gefruit, eerst ui, dan knoflook, gember en wortel erbij zodat het geheel mooi gelijk van beet wordt, vervolgens de gestoomde boontjes en asperges erbij. Geblust met Chinese kookwijn, voor de smaak een el. Tamari,  en een el. dikke oestersaus erbij, had dit geheel een mooi fusion effect. De Old Bay echt US en de groenten lekker Aziatisch. Het is allemaal niet zo ingewikkeld. Wat plakjes komkommer met een beetje mayonaise voor de smaak, eiwitten en vet maakt het geheel compleet. Glaasje Crozes-Hermitage erbij, een wat beter Rhône wijn om te spoelen. Echt campingmaaltje.

Morgen de Alpen over naar wat beter weer in het zuiden. Hier is het nog wat grauw en valt zo nu en dan een spatje regen.

5-5-2019

Het kan verkeren,vanmorgen met een grauwe en koud weer vertrokken uit Vizille in de Isère.

Onderweg serieus sneeuw op de Route Napoleon, richting de bergen in naar het zuiden.

Na Gap slaat het weer om en rijden we verder onder een strak blauwe hemel. Vanmiddag komen we aan in Manosque en kunnen we, zei het met een vest aan, buiten zitten.

Ik had een salade voorbereid voor onderweg, maar we waren zo vlot op onze bestemming en mochten ondanks de middagpauze de camping op, zodat we ons eerst hebben geïnstalleerd en vervolgens lekker een hapje gedaan buiten in de zon.
Daarbij een glaasje Riesling uit Rüdesheim, eigen import van een vorige reis samen met een bevriend stel aan de Rijn.

Nog twee dagen is het wat winderig en kouder en dan worden temperaturen beloofd van 25º plus. We gaan het zien. Maar nu eerst een paar dagen de omgeving van Manosque verkennen.
Vandaag het plaatsje even bekeken, maar op zondag zit alles dicht en is het behoorlijk troosteloos. Morgen leeft het weer.

6-5-2019
De zon schijnt, de wind is wat gaan liggen. Uitgeslapen en na ontbijt en koffie eerst wat inkopen gedaan voor het eten en vervolgens Manosque verder bekeken. Een echt oud Zuid Frans stadje. Moet wel een en ander aan gebeuren, maar heeft ook zijn charme.

Had er meer van verwacht. Tijdens een tv uitzending van een etappe in de Tour de France was er een Avond Etappe aflevering vanaf een romantisch plein in Manosque, dat een zeer uitnodigende indruk maakte. Dat plein is het centrale plein met het Hotel de Ville een terras etc. Echter dat valt bij daglicht in het voorseizoen behoorlijk tegen.

We hebben even op het terras vertoefd en zijn toen naar de camping gegaan voor het middagmaal.
Op het menu stond schouderkarbonade met gewokte Aziatische groenten. Karbonade gekruid met mijn harissa kruidenmix even laten trekken en af in de oven met wat olijfolie.

Wat rauwe ham in stukjes gebakken, ui, knof en gehakte gember erbij. Kruiden met Shichimi Togarashi. Wat fijngehakt winterwortel meebakken en een handvol champignons in plakjes. Blussen met Chinese kookwijn, smaak afmaken met Nam Pla (dunne Thaise oestersaus), Tamari, wat peper en zout. Courgette, geblancheerde haricots vert, stuk rode paprika mee wokken, er was nog een restje linzen, die er ook maar bij. Een mini kropje fijn gesneden Roma salade op het laatst er door scheppen, augurk erbij.

Klaar,weer een KH arm verantwoorde maaltijd.
Morgen staat een bezoek aan Sisteron op het programma.

7-5-2019

Deze dag hebben we dus besteed aan een bezoekje aan Sisteron. In de middeleeuwen was Sisteron, gelegen in een dal aan de rivier de Durance de poort van het zuiden naar de Provence. Daarom is er een grote citadel, die sinds 14 honderd steeds verder is uitgebouwd, van waar uit de heersers het gebied konden overzien en beheren.

Nu zijn we niet zulke oude monumentale gebouwen bezoekers en hebben we het citadel alleen even van buiten bekeken. Het geheel verkennen werd een te grote uitdaging voor Uschi. Deze citadel heeft het plaatsje behoorlijk bepaald.

Een gezellig drukke Zuid Franse plaats, waar je leuke winkels en galerieën vind. Daar hebben we dus maar meer gebruik van gemaakt. De gezelligheid beleven en de straatjes bekeken.

Op het Place de l'Horloge staat heel toepasselijk een mooie toren met een prachtig uurwerk. Een terras er tegen over bezocht voor de middaghap.
Dat blijft een wat lastige, als je probeert zo weinig mogelijk koolhydraten te eten hier in Frankrijk, maar ja dat komt goed en vinden we ook onze weg in.

8-5-2019

De Luberon is een mooie landstreek. Echt authentiek Zuid Frans, zoals we dat kennen van ansichtkaarten. Het is zeker al 20 jaar geleden, dat we hier hebben rondgekeken. Dus vandaag een rondreisje gemaakt.

Deze dag, 8 mei, is voor de Fransen wat voor ons 5 mei is. Alleen wordt dat in Nederland gevierd en doen ze hier alleen maar helemaal niks. De supermarkten waren tot 13.00 uur open, hier en daar een barretje, maar verder bar weinig. Er gebeurt daar op werkdagen meestal even veel. Daarbij komt is dit een wijngebied en zolang er geen druiven aan de struiken hangen, hebben ze dan ook niet echt veel te doen. Met andere woorden een mooi rustig tochtje gemaakt. Nou is dat bij een bezoek aan een natuurpark niet erg en zijn de plaatsjes, die we door komen toch allemaal klein.
Grambois was onze eerste stop. Een mooie omgeving:

en klein centrum:

La Tour-d'Aigues is een wat grotere plaats, maar hier moet eerst nog een beetje geïnvesteerd worden in het oude slot, want dat is nu in gebruik als openlucht theater en veel meer kan er ook niet mee in de huidige staat.

Helaas was deze dag wel wat grauw, want er trekt een depressie van west naar oost over het midden en noorden van Frankrijk en krijgen we daar een randje van mee. De slechtste dag tot nu toe, maar wel droog overdag. Nu 's avonds om half negen regent het oer Hollands,  maar dat schijnt op te houden en schijnt de komende 2 weken de zon vol op. De temperatuur gaat overdag naar ongeveer 25º, dus gaat de goede kant op. We mogen overigens nog niet klagen voor de tijd van het jaar
Overigens is het toch ook gezellig een eigen interpretatie van een salade Nicois met een mooi rood wijntje bij het getik van een regenbuitje.

9-5-2019

Vandaag zijn we van Manosque iets zuidelijker gereisd, naar een leuke camping in Peynier.

Van hieruit willen we een bezoek brengen aan Marseille en Aix aan Provence. De markt in Aix op zaterdag is een mooie voor liefhebbers van de echte Franse markten, de hele stad staat vol kraampjes en leeft het heerlijk Zuid Frans. In Marseille wil ik op zoek naar het oude stadscentrum en een zeepmuseum. De weersvooruitzichten in deze hoek zijn top, 25º 's middags en geen regen, dus langzaam komen we in de super vakantie modus.
Vanmiddag snel even bij de Carrefour wat lamsvlees en wat groenten gehaald voor een mooie ovenschotel van gemengde groenten, zachte kaas, ei en gemalen Emmentaler.

Wat  garnituur erbij en weer top verantwoord in het KH arm regiem. Schijven lamsachterbout met harissa kruidenmix gekruid, even heet bakken in ghee in de wok en zijn de dierlijke eiwitten naast vet ook weer voldoende aanwezig.