Kosses.nl

2021 Nederland_Frankrijk

20-05-2021

We zijn weer op pad. Staan in zuid-west Friesland bij Nijhuizum, bij een boer in de wei.

De bedoeling is de komende tijd in korte etappes van het noorden naar het zuiden te trekken. Dat trekken is wel erg luxe geworden met een nieuwe auto.

Hebben ons een drie jaar oude SsangYong Rexton gekocht, die 3500 kg mag trekken. Die lacht daadwerkelijk om onze caravan van 1500 kg.
Probleemloos en op laag toerental toeren zonder noemenswaardig lawaai in de cabine, heerlijk.
Rond de middag waren we geïnstalleerd en hebben we wat rond gekeken in Workum, dat ongeveer 5 km van de camping ligt.

Op het dorps plein waren uitnodigende terrassen en hebben we het er met een maar van genomen. Heerlijk weer zo op een terras een hapje te kunnen eten.

Verder hebben we het rustig aan gedaan en eerst maar eens de caravan weer bewoonbaar gemaakt en de techniek wat geregeld. Nieuwe Dab radio in de caravan geïnstalleerd en dat soort dingetjes.

Eén nadeel aan deze camping, maar ook meteen goed om te ervaren. Het waait behoorlijk en we staan pakweg 100 meter van een windmolen,
nu weet ik waarom je zo'n ding niet in je achtertuin moet hebben. Behoorlijk wat lawaai en ja als de zon schijnt, heb je last van de molenwieken.
Verder is het hier prima en vermaken we ons wel.

21-05-2021

Harde storm en veel regen over het Friesland weerhield ons er niet van om toch een leuke rit te maken langs wat authentieke plaatsjes.
Ik had een 11 steden motortoertocht mee genomen en hebben we hier een stukje van gereden waardoor we automatisch wat leuke plaatsjes bezochten.

Hoewel het hier allemaal kaal en vlak is, is het toch weer aantrekkelijk door al het pittoreske en het vele water.
Onze eerste stop was in Sloten. Een leuk en goed onderhouden oud stadje.
Gezien de beperkingen konden we niet veel meer, dan wat rondlopen, tot de regen ons weer naar de auto dwong.

Toch een mooie indruk.
Hierna ging het verder naar Stavoren waar we kort rondkeken, want de wind was inmiddels zo aangewakkerd, dat lopen aan de kust lastig werd.

Wel gelegenheid om het vrouwtje nog even te vereeuwigen! Door naar Hindeloopen.

Hier hadden we wat meer beschutting en bleef het helemaal droog, waardoor we wat meer tijd konden rondkijken.

Hindeloopens schilderwerk is wereldberoemd, ligt overal in de winkels en Uschi vindt het prachtig, genieten dus.

Wel jammer, dat met goed fatsoen geen gebruik te maken is van de horeca, want de koffie en wijn waait het glas uit. Gelukkig morgen een tikje beter.

22-05-2021

Het regenachtige weer houdt aan en maken we er maar wat van. Vandaag een bezoek gebracht aan Sneek.

Weer een leuke toch binnendoor, maar verder waren we snel uitgekeken. Niets open en het weer te slecht voor een terrasje.
Tja, we moeten er maar wat van maken, want het lijkt er op, dat we nog wel een paar van zulke dagen hebben. Nu merken we toch wel hoe bevoorrecht je bent,
wanneer je kan gaan en staan waar je wil en dus ook op zoek kan naar warme oorden. Nou ja dat komt ook wel weer.

23-05-2021

Het is al gauw een aardige dag als de regen even uit blijft en de koude wind je niet continue beschutting doet zoeken.
Zo'n dag was het vandaag. Op het programma stond een bezoek aan Harlingen.

De enige Noordzee haven van Friesland, waar de Urker vissers een visafslag hebben en veel van hun boten afmeren. Daar verwacht je dus lekker verse vis.

Leuk plaatsje met een mooi gemeentehuis. Leuk om rond te kijken, gezellige terrasjes,

mooie geveltjes en niet te vergeten wat zon!

Dat werd dus een wit wijntje op dit terras.

Op terugweg naar de auto een vishapje weggewerkt. Helaas was dat een beetje KFC-achtig en geen mooie gestoofde verse vis. Maar goed de keus was niet groot en we komen niets te kort.
Daarna maar weer in de Rexton naar de camping.

Begin al aardig aan de nieuwe trekker te wennen en moet zeggen, dat ik onder de indruk ben van zijn prestaties.
Hoewel de pinksterdagen druk zouden worden op campings etc. hebben we hier geen last van.
Staan met 6 caravans op een oude boerencamping waar er wel 25 op passen.

24-05-2021

Op naar Leeuwarden, 2e Pinksterdag, dus er zal wel wat te beleven zijn. Ja koopzondag, relatief druk.
Volle terrassen en door het koude grauwe natte weer opnieuw een dag zonder gouden randje.

Nou ja we hebben ons wel vermaakt en de rondritten zijn leuker op dit moment, dan de plaatsen.
Het blijft toch wat behelpen in ons kikkerlandje. Zelfs zo, dat plaatjes schieten er helemaal bij inschoot vandaag.
Morgen gaan we een halte verder Harderwijk / Ermelo.

25-05-2021

Rustig uitgeslapen. We hebben een reisdag, maar dat stelt in NL niet zoveel voor.
111 km en daar doe ik met de nieuwe trekker anderhalf uur over. Als ik de ruimte heb, sjouwt hij maar door, relaxt caravannen.

Tussen Harderwijk en Ermelo had ik een camping, De Haeghehorst, gereserveerd. Zo'n groot vakantiepark. Eigenlijk niet echt mijn ding, maar ja ligt mooi centraal voor het bezoeken van wat plaatsjes aan de Randmeren en op de Veluwe en de voorzieningen zijn wel top. Momenteel kan ik niet te kieskeurig zij want heel Nederland is in Nederland onderweg en dat is te bemerken. Volle campings niets te reserveren en dat soort geneuzel. Vroeger gingen we altijd op de bonnefooi, maar dat is nu zeker niet verstandig. Welnu we vermaken ons en dat is het belangrijkste.

's Middags nog even rondgekeken in Harderwijk.

Leuk stadje met een behoorlijk klooster, maar helaas is het centrum van 13 in een dozijn met de Blokkers en de Zeemannen. Wel een leuk centraal plein met terrasjes, en daar hebben we dan ook maar gebruik van gemaakt, ofschoon het nog wel warme jassen weer is.

27-05-2021

Gisteren en vandaag hebben we wat getoerd door de omgeving.
De 26e een rondje Putten, Speuld en weer terug naar Ermelo.
Mijn diensttijd begon in oktober 1968. Toen heb ik een half jaar doorgebracht op de KMA in de Jan van Schaffelaar kazerne. Van het mooie wilde natuurlijke van toen is niet veel meer over. Alles is strak getrokken door provinciale wegen en verder inrij verboden etc. Ondanks dat blijft de buurt wel erg leuk en gezellig.
Nog even een dagje wachten en dan gaat het weer ook meewerken.
Vandaag een bezoek gebracht aan Elspeet en Nunspeet.

Een hapje gedaan bij visrestaurant Johannes in Harderwijk.

Helaas had ik zo'n trek, dat ik te laat dacht aan een foto, maar de paling, zeebaars en gegrilde tonijn was heerlijk.....
Moet toch maar weer discipline in trainen, want nonchalant geen plaatjes maken is natuurlijk not done.

28-05-2021

Mooie rit binnendoor naar Elburg gemaakt met een vrolijk zonnetje er bij.

Mooi wordt wel steeds lastiger met zoveel fietsers onderweg, die denken de hele weg te mogen gebruiken met 3 naast elkaar etc. Maar ja we hebben tijd, dus kalm aan.

Was in Elberg goed te merken, want het was vol dagjesmensen.

Gezellig plaatsje, met een leuke haven.

De boel wordt binnen de muren mooi in takt gelaten en goed verzorgd. Gezellige straatjes, een centraal plein met prima terrassen.

We waren weer goed verzorgd met gamba's voor Uschi en vissoep met een lekker broodje tonijnsalade voor mij.

29-05-2021

Rustig uitgeslapen en ontbeten en toen stond Spakenburg op het programma.
Gezien de regen voorlopig verdwenen is en de zomer zich aandient, heb ik eerst maar eens de Friesche klei van de trekker laten wassen.
Die ziet er weer uit om door een ringetje te halen. Daarna dus vlot over de snelweg naar Spakenburg. Daar waren we wel vaker, maar blijft leuk met de botter-haven.

Vandaag ook nog eens marktdag dus extra gezellige drukte. Wat langs de kramen banjeren, kaas en paling mee voor in de sleurhut.
Na alles bekeken te hebben kwamen we terecht bij Restaurant Mandenmaker, niet de eerste de beste in Spakenburg, waar we heerlijk op een goed verwarmd terras konden zitten.

Onder het genot van een flesje Chardonnay hebben we een heerlijk visproeverijtje weggewerkt.

Man wat zijn we weer gezond bezig. Toch moet me van het hart, dat een terras in een haventje aan de Franse kust me meer voldoening bied, maar dit is toch ook erg prettig.

31-05-2021

Gisteren en vandaag zijn opgegaan aan luieren beetje boodschappen en veel vis eten.
Misschien inmiddels wat gênant, maar hier krijg je zulke lekkere visgerechtjes. Zoals gisteren bijvoorbeeld in Ermelo op een rotonde bij Grand-café-Restaurant De Boterlap.
Vooraf Tonijn sashimi, kort geroosterd met Spaanse peper, knoflook, cajun en zeewier salade.

Vervolgens een Bouillabaisse, die in een Frans havenplaatsje niet had misstaan.

Flesje Sancerre erbij. Nederland vakantieland (als de zon schijnt)
Vanmorgen uitslapen relaxen en uitbuiken bij de caravan en vanmiddag naar Harderwijk, wat foerageren, want de komende dagen moeten we toch weer wat meer op de kha-toer,
want merk dat de broeken al wat strakker beginnen te zitten.
Echter voor we de buurt hier verruilen voor de Betuwe, eerst nog even een vishapje aan het water in Harderwijk bij Johannes een familie dynastie van palingrokers.
Hadden ze mooie Noordzee tongen. Nou ook die zonde dan nog maar.

Uschi memoreerde nog even dat ze vroeger dacht, zoiets nooit te eten. Kan je nagaan wat een gezonde uitstraling ik heb.
Morgen tegen de middag op pad naar Buren, waar we bij een fruitboer tussen de bomenrijen staan.
In dit Betuws vestingstadje trouwde in 1551 prins Willem van Oranje met zijn eerste bruid, de rijke Anna van Buren-Egmond,
wat nog steeds een formele achternaam is van onze Willem-Alexander. We gaan het zien, maar eerst nog een nachtje hier in het bos.