Kosses.nl

2022 Frankrijk_Spanje

23-8-2022

We zijn weer op weg. Na een wat inspannende periode van inpakken verhuizen en wennen aan de nieuwe woning zijn we nu weer met onze favoriete bezigheid bezig. Met de caravan op pad.

Vandaag zijn we van huis vertrokken en zitten we nu na 440 km in Noord-Frankrijk op een camping municipale in Cambrai. Nette doorreis camping.

Morgen gaat het verder naar Vouvray. Daar begint het feest echt met een uitstapje naar Tours met mooie markthallen en openlucht markt. We zijn vanavond volledig en ouderwets in de camping modus geschoten.
Lui voor de caravan, pootjes op de kruk en lekker glaasje whisky erbij. Dat voelt goed en geeft weer moed voor de 420 km van morgen. Dan zitten we aan de Loire. Van daar uit zien we wel verder.
Het doel is wat van de westkust, de Atlantische, te verkennen. Uiteindelijk gaan we door de Pyreneeën en wil ik wat rondkijken in de Rioja. Wordt vervolgd.

24-8-2022

Vandaag een relaxte rit van Cambrai naar Vouvray. Dat Cambrai is een prima plek om snel, niet te ver van de tolweg te overnachten, maar uit oogpunt van vertier hoef je er niet naar toe. Centrum met de gewoonlijke winkels en wat terrasjes, maar ook niets bijzonders. Inmiddels dus in Vouvray.

Op ongeveer 2/3e van de rit na Parijs secundair gaan rijden via de N10, want we wilden rond de middag eten. Dat lukte in het eerste grotere dorp bij Restaurant Le Sainte Barbe in Orgères-en-Beauce.

Echt zo'n oer Frans ding, eerlijk eten voor de locals voor weinig. Uschi voorgerecht Crudité en ik Charcuterie, dan hoofdgerecht kip voor Uschi en voor mij Merlu (heek) vis dus.
Beide met salade en friet. Als dessert kaas, genoeg keuze uit zoetigheid, maar niet meer ons ding. Koffie na en pichet demi litre vin blanc bij het eten. Kosten €32.
Hoezo, Frankrijk duur vakantieland. Daarna nog een uurtje tuffen en waren we op de camping in Vouvray. Morgen naar Tours en dan overmorgen waarschijnlijk naar Angoulême.
Kleine wijziging van het plan, maar we lassen een stop extra in op weg naar de kust onder Bordeaux.

25-8-2022

Op tijd vanmorgen naar Tours vertrokken voor een bezoek aan de hallen.
Deze zijn erg schoon, netjes en traiteurs etc. met een mooie kwaliteit spullen.

Het was te warm om lang door de stad te lopen, dus bleef het bij de hallen, koffie op een terrasje.
Vervolgens terug om wat te luieren bij de caravan en te genieten van de meegebrachte hapjes, zoals rillettes,
hoofdkaas met cornichons, pastei met ham en kaas, een wijntje enz. met dit uitzicht.

Het is vanmiddag wat bewolkt en er viel zelfs een paar druppels regen, maar die haalden nauwelijks de grond.
Om 18.00 nog 26º, 't is afzien. Morgen volgende traject naar Angoulême.

26-8-2022

Vandaag naar Angoulême afgereisd. Was een mooie reisdag, gezien we met 20º vertrokken onder een bewolkte hemel.
De tocht was niet lang 224 km en vlot, gezien de helft over de tolweg A10 ging en vervolgens tot vlakbij de camping over de N10, wat ook een vierbaans weg is.

Ergo cruisecontrol op 95 km en wachten tot we er zijn. Bij het inhalen even doortrekken naar 110, immers in Frankrijk mag je op de hoofdwegen 130 km met de caravan.
Mij te snel, hoewel het technisch kan met onze trekker en sleurhut, je ben wel vlot over, maar met de huidige brandstofprijzen niet grappig.
Naar het noorden is het behoorlijk drukker met alle mensen, die weer in NL aan de slag moeten. Rond de middag installeren op de camping net buiten de stad.

Na een drankje onder de luifel even de stad in, om aan de sfeer in het centrum te snuiven. Morgen uitgebreider, dan is er markt en zijn de hallen open.
Angoulême is een gezellig stadje. Wat rondgelopen en even een terrasje gepikt.

Waarna we na een korte boodschappenstop bij een super weer naar de sleurhut terug zijn gegaan, waar we behoorlijk lui en onder het genot van een hapje en een drankje

de zonsondergang hebben aanschouwd. Inmiddels zitten we lekker gemoedelijk binnen deze wetenswaardigheden op te tekenen. Morgen een nieuwe dag met nieuwe kansen.

27-8-2022

Vanmorgen was er markt in Angoulême. Dat kunnen we natuurlijk niet aan ons voorbij laten gaan. Eerst een bezoek aan de hallen gebracht. Daarna nog een markt bezocht
op een plein elders in het stadje. Hoewel het plan was ergens een hapje te eten was er zoveel lekkers te kiezen, dat we uiteindelijk na het inkopen en bezoek aan een koffieterrasje
besloten om lekker te happen en te luieren bij de caravan. Met gevulde inktvis, een halve gegrilde boerenkip, lekkere olijven met knoflook en peterselie, Franse koolsalade en
een pompoenstokbrood is de dag wel kapot te krijgen.

Daarbij een flesje Grauburgunder, eigen import uit Frankenland op een eerdere reis, is het genoegzaam vertoeven onder de Franse zon.
Vanavond wat opruimen en morgen door naar het bassin d' Arcachon. Niet zo ver zo'n 180 km.
Het plan is hier wat langer te blijven, namelijk is deze baai een kweekplaats van oesters en mosselen.

28-8-2022

Vanmorgen op tijd vertrokken uit Angoulême om de warmte wat voor te zijn. We hadden een vlotte rit van 182 km naar Audange.

Toen we uit de auto stapten bleek de temperatuur aardig opgelopen. Hoewel ik natuurlijk wel op het dashboard zag dat het buiten 32º was,
knalde die warmte er toch wel erg in. Had de airco wat minder hard moeten zetten tijdens de rit. Goed, caravan weggezet en toen was het 12 uur.
De dame in de receptie verwees ons desgevraagd naar het haventje waar twee visrestaurants zijn.

We kregen meteen al een lichte impressie van het bassin d'Arcachon.
De middagdis was prima, gelukkig nog een plekje in het 2e restaurant, want op zondag hangen de Fransen er met de benen uit. Gezien het eten zo lekker was,
dat ik helemaal vergat om plaatjes te schieten van het hoofdgerecht (zalmforel met een portsaus op een bedje van volkorenrijst) en het dessert (bordje kaas)
kan ik alleen het voorgerecht vastleggen, gezier (kippenmaagjes) et andouiette perigordine (worst van varkensmaag en vlees) op een bedje van sla tonen.

Hoewel ik het erg smakelijk vond, was de worst niet zo besteed aan Uschi.
Na de dis nog even wat rond getoerd om de buurt te verkennen. Vervolgens terug naar de camping en de boel ingericht voor een wat langer verblijf.
Morgen naar Arcachon om daar lekker rond te kijken.

29-8-2022

Het plan was om vandaag in Arcachon wat rond te kijken en vervolgens ergens een hapje te eten. Het liefst fruits de mer. Dus tegen de middag op pad.

Na wat leuke kleine havenplaatsjes te hebben doorkruist kwamen we in Arcachon, een niet al te lange rit. Deze plaats blijkt een echte Franse badplaats te zijn met enige decadentie.

Na een wandeling langs de boulevard met zijn overprijsde restaurants en een kopje koffie bij een brasserie, besloten we op onze schreden terug te komen,
want onderweg hadden we al leuke pittoreske haventjes gezien.

We zijn terug gegaan naar Teste-le-Buch, waar we een aantal oesterkwekers hadden gezien.

met terrasjes waar prima een "degustion"kon plaatsvinden. Dit bleek een verstandig besluit te zijn. We kwamen terecht op een terras, waar weliswaar een beperkte kaart was, maar heerlijke oesters, garnalen en dito wijn.

Hier zijn we ons dan ook te buitengegaan aan 2x een dozijn oesters, met een specialiteit uit le Lande, een terrine (soort groffe paté) en

vervolgens het 2e dozijn met nog wat garnalen. Lekker allemaal. De Franse oesters zijn zeker zo lekker als de Zeeuwen!
Daarna besloten we nog wat inkopen te doen bij de Auchan in Biganos, waar we nog wat hapjes voor bij de caravan scoorden.
Tevens een fles pastis van het merk Henri Bardouin.

Deze kost iets meer dan de andere merken, zoals Ricard, Duval etc., maar daarvoor krijg je dan toch ook wel echt iets lekkerders.
Je moet natuurlijk van dit drankje houden (you lofe it or you hate it!). Welnu ik ben van de eerste categorie. Deze is als een single malt onder de whisky, mooi afgeronde smaak.
Soms lekker met een scheutje sirop de menthe als het erg warm is, een peroquette zoals de Fransen dit noemen.
Vervolgens snel terug naar de camping gezien het weer warm genoeg was. Voor de namiddag was ons wat regen met onweer beloofd, maar die hebben we nooit gezien.
Morgen naar Cap Ferret.

30-8-2022

Cap-Ferret stond op het programma. Lekker uitgeslapen, ontbijtje en op pad. In de veronderstelling dat we een mooi pittoreske vis- en oesterhaventje zouden treffen,
bleek dat we weer een leuke badplaats aantroffen, maar geen boulevard, leuke terrasjes of eetgelegenheid aan zee etc.
Cap-Ferret ligt op een lange zandtong met rechts de Atlantische Oceaan en links het Bassin d'Arcachon. Er was markt en een markthal, dus er was wel even iets te bekijken.

Wat echter ontbrak, is een leuke waterkant met terrasjes waar je lekker vis kan eten. Zo kwam het, dat we uiteindelijk bij een pizzeria terecht kwamen.

Deze bakte mooie pizza's dus geen echte straf, maar ik had me innerlijk al ingesteld op hele andere lekkernijen.
Tja, ik begin langzaam te denken dat de Middellandse Zeekust me beter past. We vermaken ons prima, echter toch is het voor ons zo niet helemaal compleet.
Gelukkig zit de andere kust nog in het verschiet....... Wel is het mooi om te kijken hier aan het strand, het lijkt wel of het altijd eb is als wij er zijn.

Aan de horizon de gele duin is volgens de Fransen de hoogste duin van Europa Le Dune du Pilat. De bebouwing links is Arcachon waar we gisteren waren.

De stokken in het water helemaal rechts zijn voor de oesterkweek. Die zijn prima hier, maar alleen oesters had ik vandaag geen trek in.
Toch allemaal best leuk om te zien, maar ja wij zijn geen echte strandmensen, dus uiteindelijk maar weer met de airco stevig aan richting camping.
Nog even wat ingekocht en getankt, want morgen gaat het richting Pyreneeën, waarna we na een korte stop later deze week de Rioja intrekken.

31-8-2022

Redelijk op tijd waren we vanmorgen op pad naar Saint-Jean-Pied-de-Port. Niet al te lange rit, 240 km.

We blijven hier een dag over en overmorgen gaan we door naar de Rioja secundair dwars door de Pyreneeën. 40 jaar geleden die route al eens gereden,
en die is prachtig voorzover ik me kan herinneren, maar ook uitdaging voor de chauffeur en de combinatie. Gelukkig zie ik daar weinig beren op de weg, maar daarover later.
Tegen de middag waren we op de camping waar we een mooi plekje hebben.

Een verademing met al de warmte van de laatste tijd. We staan in groen gras en het is niet te warm 24º. Snel installeren en door naar het plaatsje om te eten.

Saint-Jean-Pied-de-Port is een echte toeristentrekker. Een niet al te kleinschalig en kneus bergdorp. Hier houden we het wel even vol.

Na een dagmenu, die hier nog steeds goed betaalbaar zijn (35 incl. wijn voor 2 personen) zijn we even wat rond gelopen om wat indrukken op te doen. Kinderkopjes en knusse winkeltjes, aanbieders van rauwe hammen, het is prachtig. Morgen meer hierover, maar voor nu een leuke eerste indruk.

De rest van de middag wat geluierd onder de luifel. Nu zitten we met een rood wijntje binnen, want de avond is vochtig en relatief fris.
Heerlijk, maar toch ook wel weer wat wrang dat we dit ondernemen, terwijl het nieuws allerminst opbeurend is.

1-9-2022

Vanmorgen rustig uit de veren. Nog een bezoek aan Saint-Jean-Pied-de-Port stond in de planning. We wilden rustig eten tussen de middag.
Gisteren hingen de mensen met de benen van de terrassen, dus vandaag op tijd naar het plaatsje om bij een restaurant, die we gisteren al hadden gespot, een plekje te krijgen.
Dat lukte. Na enig bestuderen van de menukaart besloten we het bij de entree de jour en het plat de jour te houden. Flesje tempranillo erbij, mooi compleet.
Vooraf een aperitief om het wachten wat te verkorten, want we waren vrij vroeg, terwijl het koken en bedienen niet eerder start, dan 12 uur. Uschi een kir en voor mij een peroquette.
Het voorgerecht was een soort zult in blokjes van varkenspoot, pied de cochon en vinaigrette, met verse groente.

Hier bovenop een gebakken eitje, specialiteit van de streek. Smakelijk.

Het hoofdgerecht bestond uit een escalope de veau met paddenstoelen en risotto, ook niet mis. We kregen de honger behoorlijk gestild. Alles begeleid met een flesje tempranillo.
Zo toen moesten we echt nog wel door het dorp lopen om weer wat bij te komen.

Lopen we tegen een winkeltje aan met Baskische specialiteiten, zoals rauwe ham en schapenkaas. Van dat laatste hebben we paar stukjes gekocht om lekker bij een wijntje weg te happen bij de sleurhut. Lekker! Voor meer info zie hier: etxepeio. Vervolgens nog even genoten van de mooie winkeltjes en de pittoreske straatjes.

Daarna de trekker af tanken, wat inkopen, want morgen gaan we naar Villafranca in de Rioja.